Stackare katt och stackars ägare!

Kattungen skulle steriliseras - men veterinären tog fel spruta

Elina Hansson, 19, tog sin kattunge Brownie till veterinären för att steriliseras.

Men Brownie kom aldrig hem.

Veterinären tog fel spruta och avlivade den lilla katten.

Elina Hansson och hennes pojkvän Viktor Lundberg från Luleå hade länge sett fram mot att skaffa katt.

Den lilla brun/svartspräckliga Brownie passade det unga paret perfekt.

– Hon var så god och kelig, jag har aldrig träffat en mysigare katt, säger Elina.

När Brownie var tio månader bestämde matte och husse att det var bäst för henne att steriliseras. De beställde tid hos en privatpraktiserande veterinär.

Stor spruta

– När jag kom till praktiken var det en hund där som Brownie blev rädd för, så jag blev anvisad in till ett annat rum, berättar Elina.

När veterinären kom bad Elina honom att även göra ett ringormstest på Brownie.

– Men han såg frågande ut och sa att det inte var nödvändigt, sen tog han fram en stor spruta, säger Elina.

Sov sött

Matte märkte att Brownie var orolig och bad veterinären att visa hur hon skulle hålla henne.

– Då gav han mig en handduk som jag skulle hålla över hennes huvud.

Sen gick allt väldigt fort. Veterinären gav Brownie sprutan. Katten började vingla och stunden senare föll hon i hop i Elinas armar.

– Gud, vad hon snarkar och sover sött sa jag. ”Sover”, frågade veterinären. ”Visst skulle du avliva henne?”

Gick inte att rädda

Elina trodde att han skämtade och gjorde klart för honom att Brownie skulle steriliseras. Men det var för sent. Bedövningsmedlet hade gått djupt in i kroppen och Brownies liv gick inte att rädda.

– Jag bara stod där och tittade rakt fram. Först när jag kom ut förstod jag vad som hade hänt.

Elina och pojkvännen anmälde veterinären både till polisen och Jordbruksverket.

Åklagaren beslutade i veckan att inte driva ärendet vidare eftersom "ord står mot ord". Veterinären menar att Elina visste om att han var på väg att avliva katten.

– Vi vill ju ingen illa, men vi var så fästa vid Brownie man bara kan bli i ett djur, så någon form av upprättelse skulle det vara skönt att få. Vi saknar henne så, säger Elina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback